40+2 Siste døgnet som gravid?

Riene startet opp igjen i 22-tida i går kveld, og har pågått mer eller mindre  hele tida siden. Det vil si, de har dabbet av litt i to omganger, når jeg tok meg en lur i 6-7-tida og i 16-17-tida.

Den første perioden kom de med alt fra 3 til 11 minutter mellom, så det er jo ganske uregelmessig. Jeg syns heller ikke de ble vonde nok, selv om de helt klart var vondere enn de foregående dagene. Jeg håpa jo hele tida at de skulle komme litt mer i system sånn at jeg kunne ta en tur på sykehuset, men til slutt ga jeg opp og gikk og la meg.

Når jeg sto opp, kom riene plutselig mye mer kasta på meg, det var akkurat som om kroppen skulle ta igjen de riene den ikke hadde fått gjennomført ordentlig når jeg halvsov. Var også kvalm og hadde mye tyngdefornemmelse og sprengt følelse i underlivet. Ble en litt klein tur til barnehagen der gitt. Men jeg tok i alle fall kontakt med føden og vi ble enige om at jeg skulle ta en tur inn. Riene kom tett i bilen, ca 8-9 rier på halvtimen. Når vi kom inn til jordmor roet de seg selvfølgelig igjen, det er jo typisk. Hun undersøkte og fant bittelitt åpning, ca 1 finger, og prøvde å røske litt for å se om det kunne gi litt fortgang. Hun syns imidlertid at mormunnen var litt stram og uelastisk enda, det er jo tegn på at det ikke er helt modent. Vi fikk beskjed om å bli i nærheten, og komme tilbake 3 timer senere for å se om røskinga hadde gitt noen effekt. I de timene tok riene seg ordentlig opp, og kom med 2 min mellomrom. De ble også mye kraftigere. Men ny undersøkelse viste at det ikke hadde skjedd noe som helst der nede, så da bestemte vi oss for å dra hjem igjen.

Etter at vi kom hjem, har riene roet seg litt igjen, nå er vi tilbake til 5-6 minutter mellom. De er er sånn passe vonde, men jeg skulle helt klart ønske meg at de både kom tettere og tiltok i styrke.

Uansett er jeg ganske optimistisk om at det kanskje kan bli fødsel i morgen. Det skal i alle fall bli veldig spennende å se gjennom det neste døgnet 🙂

Dette innlegget ble publisert i Dagbok 3. trimester, Fødsel. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

