38 uker på vei

Nå har jeg så vondt i kroppen at jeg gir helt opp. Vet ikke helt hvordan det skal bli å føde når man har så vondt fra før av. Kan ikke ligge og sove lenger, må sitte oppreist, og det gjør ikke helt susen det heller.

Veldig rart å tenke på at babyen i magen nå er så stor som babyer er når de blir født. Gå rundt med en fiks ferdig baby inni magen liksom. Å som jeg gleder meg til han kommer ut, og vi kan se på ham og bli kjent med ham, og komme i gang med den nye tilværelsen 🙂

www.babyverden.no leser jeg om kommende uke:

«Fra 38 uker og 0 dager til 38 uker og 6 dager av svangerskapet. Vekt: 3200 g CRL: 34 cm Full lengde: 48 cm

OM BARNET Fosteret er i begynnelsen av denne uken 36 uker gammelt. Håndgrepet blir fastere, og fosteret reagerer tydeligere på lys og lyd. Kroppen er rund og lubben. I tarmen finnes det nå en betydelig mengde mekonium, også kalt barnebek, som vil utgjøre barnets første avføring og fylle den første bleien kort tid etter fødselen.

Hodet ligger som regel ned og er gjerne festet i bekkenet. Det er så trangt i livmoren nå at armer og bein er trukket nært opp til kroppen.

Skjelettet blir stadig hardere, men ikke alle beina i kroppen vil være solide ved fødselen. I hodeskallen er det små åpninger for at hodet skal kunne tilpasse seg fødselskanalen. Hodet kan kanskje se litt merkelig ut like etter fødselen, men vil få tilbake sin vanlige, avrundede form etter kort tid.»

Dette innlegget ble publisert i Dagbok 3. trimester, Temaer, artikler og tips. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar